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Marketing Turístico com results.

Se o que procuras é maximizar o retorno de investimento do teu alojamento, experiências ou restaurante, investe os próximos minutos a ler este texto.

O meu nome é Guilherme Costa e já fui um criativo de bolsos vazios.

Hoje gero milhões em faturação.

Quando era mais novo não sabia bem o que queria fazer, mas sabia escrever e adorava publicidade.
Entrei no mundo do Marketing como Copywriter, numa pequena agência criativa.

Contudo, antes disso, o meu primeiro trabalho “a sério” foi ser rececionista num dos melhores Resorts da Europa. Foi aqui que ganhei o bichinho da hotelaria e foi aqui que me apercebi de uma lacuna grande no mercado – marketing hoteleiro.

Voltei a estudar  e a curiosidade e interesse em aprender novas e melhores práticas, técnicas e competências, contribuíram para crescer rapidamente no meu percurso profissional. Trabalhei em agências de marketing, onde tive o prazer e orgulho em trabalhar com a maiores marcas nacionais e internacionais como Diretor de Criativo.

Em pouco tempo, passei da agência de marketing a Diretor de Marketing de um Grupo Hoteleiro. Aqui, não só pude comprovar as minhas teorias na prática, como tive liberdade total para testar e voltar a testar, o que resultou em vários processos otimizados, afinados e com resultados impressionantes.

Ao longo deste percurso aprendi várias lições, e a mais importante é esta:

A maioria das agências de marketing não ajuda os clientes.

Como posso afirmar isso?
Com base nestes três aspetos:

  • Maioritariamente, o marketing é visto como um custo e não um investimento.
  • A agência de marketing apresenta serviços invés de soluções.
  • A agência de marketing cobra por tempo invés de impacto.

Marketing que seja um custo é mau marketing.

Esta é a experiência da maioria das empresas com quem já trabalhei.
Marketing tem de ter um retorno multiplicado, se não tiver, é porque foi mau.

Normalmente fazem-se reparos no casco e nas velas de um barco que se encontra à deriva, com a esperança que chegue a bom porto.

lucra quem faz os reparos e tem um rumo delineado.

If one does not know to which port one is sailing, no wind is favourable.

– Séneca

Antes de se investir no barco e numa boa equipa de marinheiros, é preciso saber para onde se quer ir e como vamos lá chegar.

Muitos dos meus clientes vêm já com websites feitos e marcas desenhadas, mas estão insatisfeitos. Porquê?

Porque o que foi criado, foi feito a pensar no seu custo, e não no seu valor.

O que se quer é uma MARCA FORTE e reservas diretas.

Sejam OTA’s, portais e afins, se a tua marca está dependente destas para ter clientes, é um risco caro, normalmente entre 15 a 20%.

É uma fatura que podemos e devemos diminuir.

Uma marca forte, com uma estratégia simples mas eficaz de marketing consegue diminuir o peso colossal destes canais nas tuas vendas, aumentando significativamente o teu EBITDA.

Tenho clientes que têm um retorno de investimento de Marketing acima dos 3000%.

How?

Marketing turístico não é fácil mas é simples.

O meu processo de Diagnóstico & Implementação tem por base anos de experiência, AB Testing  e resultados comprovados. Foca-se nos seguintes campos de ação:

  • Público-Alvo

Entendimento do nosso público-alvo, como descobrimos quem é, quais os seus pontos de contacto e como podemos melhor segmentar, tornando toda essa informação em algo acionável.

  • Marca atual

Compreensão do estado atual. Diferenciação, Desafios, Resolução. Como podemos ser tornar a marca diferente das outras, quais os desafios que conseguimos ultrapassar e resolvê-los.

  • Mercado

Quem são os nossos concorrentes. Onde nos inserimos. Posição, Oposição e Oportunidades.

  • Personalidade da Marca

Só depois de sabermos tudo o que podemos saber de quem é o nosso cliente e quais os nossos concorrentes é que definimos a personalidade da nossa marca.  Construção do tom de voz.

  • Communication

Criação de Conteúdos para Social Media, Desenvolvimento web, Newsletter etc.

  • Website, OTA’s e Revenue

Estratégia e Conversão Omni- canal. Toda a presença on e off-line. Website, motor de reservas, Google, OTA’s etc.

  • Marketing In-house

Motivação e Retenção de clientes e staff.

Estes são alguns mas não todos os tópicos que iremos abordar.

É preciso saber para onde se vai e como se vai lá chegar. Cria uma Marketing Strategy.

É preciso ter um Norte e um mapa. Não andes à deriva.

Não procures orçamentos por hora, mas por objetivos e ações a desenvolver.

No fim de contas o que realmente interessa são os resultados.

Procura uma agência ou consultor 😉 que não venda serviços mas procure soluções.

Adapta o teu marketing ao teu orçamento, não o contrário.
Procura um parceiro e não um prestador de serviços.

Precisas de clareza, de estratégia, implementação e resultados?

Results

147

Revenue growth for one client, in one year.

80

Global growth in direct hotel bookings.

8

Revenue increase, for one client, in one year.

I got to know Guilherme as a very nice, warm and fun person to be with, him having a great sense of humor. He is incredibly creative and works fast, something we need in this industry. Whenever I was in need of some art, a photo or video, Guile responded promptly with high-quality work. I wish him all the success he deserves in his new endeavor.

Jeroen van den BosHospitality Development and Expansion Manager, Member of ADHP

Guilherme is bright, very creative and has a natural ability for marketing, always looking at new ways to promote the company. He is a talented, hard-working, motivated and warm co-worker. It was a pleasure to work with him and he will surely add value to any organization.

Brigida TrindadeSales Manager Algarve at Pestana Hotels

His understanding of the brand message and of the power of up to date, simple designs were very effective and helpful in the timely execution of all tasks. His knowledge of photography and videography quickly became an integral part of the team's core performance.
His passion is certainly content creation, and he was capable of prioritising an increasingly complex list of daily assignments.
Efficient in his work, punctual and able to work independently towards tight deadlines.
I know he would make a valuable asset to any future project.

Magdalena OsmolaMarketing Director at Vale do Lobo

I opened my restaurant without really knowing anything about marketing or branding, or storytelling. I knew I loved to cook. But that wasn't enough. After struggling to get clients I heard about Guilherme. He did a complete makeover to my brand! He found a voice I didn't know I had! New website, photos and videos, social media on the go! And now I'm fully booked for months! Thank you!

João MarreirosChef at Loki Restaurant

I've heard of Guilherme through a friend, also a satisfied customer, and decided to give it a try. I was not wrong. His expertise in terms of branding and strategical advertising are everything we want in a marketing consultant. His ad campaigns worked flawlessly with our new website, also created by him and bookings were way more than what we expected. Thanks to him we are growing, opening a new shop very soon!

PauloOwner of Roda Roda

It is with pleasure that I'm recommending Guilherme as an amazing copywriter and a great colleague. I find Guilherme a very creative person - always full of new ideas! He is also very optimistic and cheerful person, who loves teamwork what made it very easy and pleasant to work with him. What is more, I can state that his work was always done on time.
I strongly recommend Guilherme to anyone looking for a unique copywriter with unusual personality!

Karolina SzmitDigital Marketing Manager

More than clients, partners.

Bessa Hotels – Progenex Europe – Bairro Alto Hotel – Cerveja Moça – 5Quinas – Monchique Resort – Vila Valeverde – A. de Turismo do Algarve – Yellowfish Transfers – Mon-Chic – Sensorial Spa – Vivenda Miranda – MyStory Hotels – Vila Joya – Bon Bon – MyPastta – Four Seasons – Grupo Pestana – Jardissimo – Garrafeira Soares – Malhadinha Nova – Monterosa – Vale do Lobo – PineCliffs – ProRunners – Lisbon Dolphins – Arte&Nature – Xpert Energy – Txirte – Conforhoteis – Umbral – Ao Rubro – Sem Rumo

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The L(Cr)azy Eye Creative

duration 7:41

FAQ

Who and what is Guilherme Costa?

I specialise in Creative & Strategic Marketing, commonly known as a Brand Strategist.

I love finding the balance between communication, creativity, and results.

I have two Degrees, one in Languages and International Relations and the other in Communication Sciences.

I've been diagnosed with ADHD, so I think outside, around, and far away from the box.

At the University I founded the first Cineclub. I spent a year in Russia doing Erasmus Mundus as the first scholarship holder at the University, and the first Portuguese in the city of Izhevsk. I swam in icy lakes, felt the chilling -35ºC on my skin. I did Parkour for 12 years and was one of the first coaches in the world.

I love testing the limits of the possible and exploring new ways of doing things.

I'm afraid of the unknown, but I'm even more afraid of ignorance.

I worked in marketing agencies and on the client side. I worked with international brands and helped to increase revenues of millions of euros, as well as helping small local brands to grow and become references in their business area.

I am happy and married, father of a small child, which is the reason for wanting a better world.

What is Marketing Diagnosis & Strategy all about?

Like all business investments, marketing needs to have a strategy to leverage and maximise the return on investment. This is done through a holistic analysis and vision of the brand and the creation of a communication and commercial strategy.

Depending on the available budget, this is an in-depth session of exploration and diagnosis of marketing challenges, in the form of a meeting or workshop, which can vary from 4 to 16 hours.

Why do I need a Marketing Diagnosis & Strategy?

Imagine your brand as a mail package. When we are inside the box, it is very difficult to see the label glued to the outside, that states the destination's address.

I come from the outside, with an objective and macro vision, with an impartial opinion and extensive experience in Marketing, being able to state, that with the current label, where your package is heading, and how to change course.

This Marketing Diagnosis & Strategy helps you create, outline and organise an action plan.

It's important to have someone by your side to help you idealise the concept, communication and positioning, evaluating resources and creating a strategy based on a defined budget, with the aim of maximising the returns on investment.

Don't you have set prices or packages?

No! I believe that each company and each brand has unique challenges, so it doesn't make sense to have the same solutions for everyone.

I don't sell solutions without knowing you, you, the business, and the goals to be achieved. I believe that Marketing is an investment and not a cost.

The price is adaptable to the available budget of each brand, so that the solutions are adapted to the resources and not the other way around.

Onde estás?

Podia ser poético e responder – onde for preciso.

Fisicamente neste momento estou a viver em Oliveira de Frades, Viseu. Espiritualmente (haha), estou a um clique de uma videochamada ou, necessariamente, a uma visita para uma reunião presencial.

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